Bolgár György

A hu-Rightpedia wikiből
Bolgár György
Bolgarfulhallgatoval.jpg
SzületettBudapest
1946. július 15. (71 éves)
Foglalkozásaújságíró
IskoláiMarx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem
Fontosabb munkáiBeszéljük meg!, Megbeszéljük, Újságíróklub, Jam


Bolgár György (Budapest, 1946. július 15.) zsidó rádiós, televíziós újságíró, az ATV Újságíróklubjának és a Jam reggeli műsorának vezetője. 2002 óta vezeti a Klubrádióban Megbeszéljük című betelefonálós műsorát, ennek elődje 1992-től futott a Kossuth Rádióban Beszéljük meg! címen.

Tanulmányai

1965-ben érettségizett, majd felvették a Közgazdaságtudományi Egyetemre. Az egyetem elvégzése után rögtön rádiós lett.

Pályafutása

Elsősorban külpolitikai hírszerkesztőként dolgozott, de szerkesztőként a Kossuth Rádió 168 óra műsora készítésében is részt vett. 1988-tól 1992-ig a Magyar Rádió New York-i tudósítója volt, majd hazatérve 1992 novemberétől kezdte el a Beszéljük meg! című betelefonálós, közéleti talkshow-t. Ez a műsor – egy 1994-es, mintegy félévnyi kényszerszünetet leszámítva – folyamatosan ment a Kossuth Rádióban, egészen 2002 januárjáig, amikor megszüntették. Néhány héttel később azonban folytatni tudta az akkoriban átalakult Klubrádióban. 1992-től 2003-ig rendszeresen jelentek meg írásai a Magyar Hírlapban, majd a Népszavában folytatta.

Megítélése

Újságírói tevékenysége kapcsán többen vádolták zsidópárti elfogultsággal. Betelefonálós műsorában, annak sajátosságai következtében időnként szélsőséges nézetek is elhangoznak (mindenféle irányban). A műsorvezető védekezése szerint ő csupán meghallgatja a betelefonálókat, a téves tényállításokat általában helyreigazítja, illetve jelzi vélemény jellegüket.

2007-ben egy névtelen hallgató alaptalanul vádolta meg a 2006-os rendőri túlkapások két ártatlan áldozatát. Az esetről az ORTT panaszbizottsága megállapította, hogy a műsorvezető nem bizonyított tényállításokat vett helyeslően tudomásul, és nem fogalmazott meg velük kapcsolatban kételyeket.[1] Az adatvédelmi biztos is elmarasztalta a rádiót, mert a törvényben előírt határidőn belül nem adott helyreigazítást.[2] Az ügyben indított rágalmazási perben végül 2010-ben a bíróság kétmillió forint kártérítésre kötelezte a műsorvezetőt és a kereskedelmi rádiót.[3]

Írói tevékenysége

1979-től rendszeresen jelennek meg írásai az Élet és Irodalomban, 1974-től kezdve pedig a Magvető és a Szépirodalmi Kiadónál verses- illetve novelláskötetei. Manapság a Népszava publicistája, rendszeresen ír politikai és közéleti jellegű írásokat. Az elmúlt 15 évben is folyamatosan írt, a New York Times-ról szóló könyvtől kezdve a kisebb vihart kavart[4] Vágyon át a Valami bűzlik című regényig, vagy egy New York-i verseskötetig.

Díjai, elismerései

Jegyzetek

  1. A klubrádiós Bolgár György elfogultsága törvénysértő volt. Online hozzáférés
  2. Bodoky Tamás: Bolgár úr és a megvilágítás. H. n.: index.hu. Online hozzáférés
  3. Tompos Ádám: Jogerős: pert nyertek a Kruchina testvérek a Klubrádióval szemben. H. n.: mno.hu. Online hozzáférés
  4. Bolgár György belecsap a spermába – index.hu, 2003. szeptember 30.

Források