Index (internetes újság)

A hu-Rightpedia wikiből
Index.hu
Index (internet news portal) logo.jpg
Adatok
Típusinternetes portál

OrszágMagyar Magyarország
Áringyenes
KiadóIndex.hu Zrt.
FőszerkesztőUj Péter
MunkatársakVajda Gábor főmunkatárs, Zsadon Béla olvasószerkesztő-főmunkatárs,
Haszán Zoltán, Mészáros Zsófi főszerkesztő-helyettesek
Nyelvmagyar
Székhely1042 Budapest, Árpád út 51–53.

Weboldal
Index.hu Zrt.
TípusZártkörűen működő részvénytársaság
Alapítva1999. május 17.
(Budapest)
Székhely1042 Budapest, Árpád út 51–53.
VezetőkPusztay András ügyvezető igazgató
Iparágtartalomszolgáltatás
TermékekIndex.hu, Velvet.hu, TotalCar.hu, SportGéza.hu
Árbevételkb. 1 milliárd Ft (2005)
profit: 170 millió Ft (2005)
AnyavállalataCentral European Media & Publishing Zrt.
LeányvállalataiInda-Labs Informatikai Zrt.

Az Index az egyik leglátogatottabb[1] magyar internetes portál.

Előzményei

Searchtool right.svg Bővebben: iNteRNeTTo

1998-ban az egyik legnépszerűbb hazai hírportál az iNteRNeTTo volt. (napi 8000-es olvasottsággal) A csapat a lapot komoly hírportállá akarta fejleszteni, ezért kezdetben elzárkóztak a befektetői megkeresésektől, és gyorsan megemelték a fejlesztési támogatásokat. (Mintegy 2,5 milliós forgalom mellett nagyjából nullszaldósan működött a cég.) A befektetői ajánlatok azonban csakhamar több százmillió forintra kúsztak fel. A vezetők a koncepcionális ellentétek miatt megkezdték a kivásárlási tárgyalásokat az IDG-vel (International Data Group). Ezt megelőzendő Nyírő András, Gerényi Gábor és Uj Péter új céget alapítottak URL Consulting néven, amely 1999 áprilisában 15 millió forintos kivásárlási ajánlatot tett az IDG-nek. A következő szerkesztőségi ülésen Bíró István (az iNteRNeTTo vezérigazgatója) elbocsátotta az ajánlattevőket, melyre válaszul az egész szerkesztőség felmondott.

Az index születése

Az Index.hu első logója

A szerkesztőség a botrányt követően átvonult a Maros étterembe, ahová elhívták Kőrösi Ákost, a későbbi befektetőjüket, és megállapodtak az index elindításában. Két nappal később a Trafó – Kortárs Művészetek Házában tartották első értekezletüket Nyírő András vezetésével (aki egyébként az újság névadója is). Az üresen maradt iNteRNeTTo főszerkesztője Andrassew Iván lett, aki új csapatot épített. (A sors furcsa fintora, hogy az egykor vágyott portál kiadói jogai két évvel később jutányos áron az index.hu tulajdonába kerültek.)

1999. május 17-én felállt az index. Az oldal szerkezete hármas elrendezésű volt, logóját Hatos Kriszta tervezte.

Aznap kétszáz fős, forró hangulatú sajtótájékoztatót tartottak a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) székházában – az ekkor huszonhat tagú szerkesztőség egy emberként állt ki az erre az alkalomra készített plakátokon földgömböt pörgető Nyírő mellett, és bejelentették, hogy „Index” néven új lapot alapítanak, amelyet változatlan stílusban szerkesztve hálózati tömeglapnak, átfogó információszolgáltatónak, „úgynevezett portálnak” szánnak.

Kőrösi Ákos Zsolt cége, az Inventra Kft. lett az Index tulajdonosa és finanszírozója. A vállalat internetes szoftverek fejlesztésére koncentrált, de kezdetben más szoftverfejlesztési projekteket is elvállaltak, 1999-re azonban már a cég teljes bevétele az internetes piacról származott.

Az első lépések

Hollán Ernő utca 13-15. Inventra Kft irodája, az Index.hu első szerkesztősége

Nyírő András lett az index főszerkesztője. Kezdetben az egyik alapító kétszobás lakásában dolgozott a szerkesztőség 2-3 számítógéppel, a Datanet üzemeltette a szervert. Első lépésként az iNteRNeTTóból átemelték a fórum adatbázisát, azaz a teljes fórumot az index oldalára. Ezzel jelentős forgalmat értek el már az első napon is. A működésük második napján már húszezer címlapletöltést regisztráltak. Alapító szponzorként sikerült megnyerni a Pannon GSM-et, amely mind a mai napig támogatja.

1999 nyarán a Közgazdasági Egyetem ideiglenes otthont adott a csapatnak. Egy gépteremben dolgoztak, ahol sem vezetékes telefon, sem térerő a mobilokhoz nem volt, egy zsebrádióból hallgatták a híreket. 1999 augusztusában végül beköltöztek a Victor Hugo utca egyik irodaépületébe.

Index.hu Rt.

Az 50 millió forintos törzstőkével alakult Index.hu Részvénytársaság első tulajdonosai Kőrösi Ákos Zsolt és Szőllősi Gábor (75%), az iNteRNeTTós Nyírő András, Gerényi Gábor, Uj Péter és Kéki Balázs (Keki) technikai szerkesztő (10%), továbbá Braun Róbert történész, Reisz Attila, a Microsoft Magyarország korábbi ügyvezetője, valamint Kövér József és Edward Sanborn pénzügyi magánbefektetők voltak.

Nyírő András kiválása

Az Indexnél a nyár a potenciális befektetőkkel folytatott tárgyalások jegyében telt, miközben folyamatosan elmérgesedett a hangulat Nyírő és a menedzsment többi tagja között. A főszerkesztő közös megegyezéssel távozott, aminek része volt, hogy a felek nem nyilatkoznak a válás okáról.[forrás?] „András személyi kultuszban nyomult: begőzölt, megsértődött, nem tudtuk megoldani a szituációt”[2] – állítja Uj, aki Gerényivel párban vette át a lap irányítását. Az alapító–főszerkesztő, aki már az 1995-ös „forradalmi” időkben is támogatta az addig közösségi alapon szerveződő, nonprofit internet kommercializálását, szerintük rossz üzletember: „Egyszerűen nem bírt megbirkózni azzal, hogy nem egy feneketlen pénzesláda fölött ül, hanem saját vállalatot csinálunk, és piaci verseny van” – jellemezték a kialakult helyzetet, és generációs szakadékot emlegettek: „Nélküle nem jött volna létre az Index, de a távozása óta jobban megy a munka: három hónap alatt megdupláztuk az olvasótáborunkat”.

Nyírő nem válaszolt nyilvánosan, így magyarázta lemondását: „Már nem érdekel az internet annyira, oda jutottam vele, mint `94 körül a CD-ROM-mal: mindent megcsináltam, amit akartam. Az a baj a magyar nyelvű tartalomszolgáltatással, hogy ez egy kis piac: ha mindezt Amerikában nyomtuk volna le, nem itt tartanánk.”

Nyirő távozása után a lapnak két fő változtatási szempontja volt: az egyik egy általános lapszerkesztési elv, hogy mindenképpen közelítsenek a profi újságszerkesztés felé. Az index 1999-ben még hordozta ugyanazt az amatőr feelinget, ami az internetto sajátja volt, meg amit általában az internetes projekteknek tulajdonítottak. A szerkesztőség vezetői úgy látták, hogy ez már nagyon komoly fejlődési korlát a lap előtt, nem tudnak elérni nagyobb közönséghez. Ekkor még napi százezer olvasót gondoltak a maximálisan elérhetőnek, ha ez sikerül, akkor beteljesítették a missziót – viszont akkor még csak húszezres olvasótáboruk volt. A másik fontos irány, amerre elindultak, a technikai és formai fejlesztés volt. Nyírő alatt gyakorlatilag változatlanul az internetto dizájnját használták, és az index statikus html-lapokban volt tárolva, nem volt a cikkeknek adatbázisa (ezért nem lehet most akkori index-cikkekre keresni). Sokat beszéltek egész ősszel a távozás előtt a redizájn és adatbázis-projektről, de semmi változás nem történt.

Decemberben Nyírő András távozott, januárban pedig top prioritással beindították a fejlesztéseket, ami áprilisra komplett eredményt is hozott. Kéki Balázs (Keki), Sasvári József (Angelday) és Uj Péter, aki ezalatt a lappal nem is foglalkozott, csak ezen a váltáson tevékenykedett. Ez idő alatt kifejlesztették és beindították a Mediánnak a webaudit mérőrendszert, a vezetés pedig közben végrehajtotta a 3+1 millió dolláros tőkeemelést, valamint Gerényi Gábor lecseréltette a régi index-logót a mostanira.

Ennek az eredménye a látogatottságban is tükröződött: 1999. május-december között napi 20 ezres szinten stagnált, ez 2000. április közepére, az új design beérésére felment stabil napi 60 ezerre, azaz négy hónap alatt megháromszorozták az olvasottságukat.

Befektetők megjelenése

Budapest, Victor Hugo út 18-22., az Index.hu szerkesztősége 1999. szeptember – 2002. június között

1999-ben Nyírő távozása után további befektetőkkel bővült az Index, és opciós részvénycsomagot kaptak az alkalmazottak is. A menedzsment tagjai: Kőrösi Ákos vezérigazgató, Braun Róbert vezérigazgató-helyettes, Uj Péter hírigazgató, Gerényi Gábor tartalomfejlesztési igazgató, Szabó Ákos kereskedelmi igazgató és Verhás Péter fejlesztési igazgató – a két utóbbi szakember a Graphisofttól, illetve a Compaqtól igazolt át az Indexhez. Az IDG később beperelte az új vállalkozást, mivel azonban az iNteRNeTTóval kapcsolatban szinte semmiről nincs papír (státusban is csak Nyírő dolgozott), a viszály elült.

Már megjelent némi bevétel. Kialakult a hirdetésszervező csapat. Havi 10 millió forintos költséggel dolgoztak, de csak 2-3 milliós bevételük volt. 2000 januárjában elfogyott a tartalékalapjuk, de beszállt egy új befektető. Braun Róbert lett a kommunikációs vezető.

2000 januárjában jött létre a világ legnagyobb internetes üzlete, az AOL és a Time Warner fúziója. Ez hatással volt a tőzsdére, és ennek következtében megnyíltak az Index lehetőségei is. Elkészült az üzleti terv 2000 februárjában, melyben kisebbségi tulajdonlást ajánlottak fel (max. 25%) a lehetséges befektetőknek.

2000. április 19-én két külföldi pénzügyi befektető 21,5%-os tulajdonrészt szerzett a vállalatban. A net.IPO Aktiengesellschaft GmbH, Európa legnagyobb internetes befektetési bankja 16,7%-os részesedést szerzett 3 millió dollár értékben, míg a Német Befektetési Társaság Rt. 8,4%-os tulajdonhányadot szerzett, nem sokkal ezután tulajdoni hányadot kapott a cégben az Intel Capital, az Intel kockázatitőke-befektető leányvállalata is.

Fejlesztések

Az Index kezdőlapja, 2006. február 9.

Megindultak a fejlesztések, új számítógépek vásárlása, létszámemelés, három szinten béreltek területet az irodaházban 450 négyzetméteren. A 2000. év végéig nagy lendülettel dolgoztak: 40 milliós reklámkampányuk volt a nyomtatott sajtóban és utcai plakátokon. 1999 decemberében még 20 ezres látogatottsággal bírtak, mely 2000 áprilisára már 70 ezerre nőtt. A megnövekedett forgalom kiszolgálására az Index az év nyarán már szerverfarmról üzemelt, és teljesen új, saját fejlesztésű hirdetési szervert Index AdEngine is elindított (amely szoftver máig is 2008 üzemel). Az olvasók pozitívan fogadták az új designváltást is (Sasvári József [Angelday] nevéhez fűződik), amelynek következtében a látvány- és tartalomstruktúra lényegesen megváltozott. Az új designhoz új logót is kapott az index, amely azóta sem változott (Lenhardt Tamás [ADT] nevéhez fűződik).

Az olvasók számának növekedésével a szerkesztőség is növekedett: Április elején újabb 250 négyzetméternyi irodát vettek bérbe. A kampány után fellendült a hirdetési eredményük is, webfejlesztő üzletágat nyitottak. Bevételeik nagy része a tartalomszolgáltatásból, online marketingből és integrált üzleti megoldások nyújtásából tevődött össze.

Az index 2000 évi árbevétele megközelítette a félmilliárd forintot, miközben 150 millió forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A pénzügyi mutatóktól eltekintve az index teljesítménye impozáns: a cég által működtetett internetes portál naponta több mint százezer látogatót vonzott, ezzel az index a második legkedveltebb portál lett Magyarországon. A vállalat az online reklámpiacon 42%-os részesedést ért el, mely révén elnyerte a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület által adományozott az év vállalata címet.

Ebben az időszakban indult eredetileg az index által résztulajdonolt cégként a ma Vendégváró.hu néven ismert internetes szolgáltatás. Az Ifju György és Bánóczy Zoltán által vezetett cégből az index tulajdonrészét a Well-PRess Kft. később, 2002-ben 100%-ban kivásárolta.

A tőzsde mint lehetőség

Elkezdték szervezni a tőzsdére menetelt, amit 2001 áprilisában akartak realizálni a frankfurti tőzsdén.[3] 2001 elején ismét leapadt a bankszámlájuk, a havi költségük 50-60 millió forint volt, a bevétel pedig még mindig 10 millió forint alatt. Ez a két érték egyébként megfelelt a korábban a befektetők által is jóváhagyott üzleti tervnek, sőt a bevételi oldalon minimálisan túl is teljesítette azt. 2001 márciusában a világban nagy internetes recesszió következett be, így a tőzsdei indítás lehetősége is elúszott. Kis internetes cégek mentek tönkre, részben a csalások miatt is, ennek következtében a tőzsdei befektetők bizalma a nagyobb internetes cégek iránt is elveszett. (Ez még a Yahoo.com-ot és az Amazon.com-ot is megviselte, amelyek hosszabb távra terveztek, és még folyamatosan veszteségesek voltak.)

Krízis

Az Indexnél már csak 100 milliós tartalékalap maradt. Áprilisban már tőkét sem tudtak bevonni, májusban megalakult a válságstáb. 150 alkalmazott volt eredetileg, ezért a létszámot a felére csökkentették. Míg a korábbi stratégiának megfelelően kiszervezték a szoftverfejlesztést, a webdesignt, az e-commerce-t és az integrált üzleti megoldásokat, kineveztek egy krízismenedzsert és új vezérigazgatót kerestek.

Csepi Lajos 2001 júniusában csatlakozott, aki előtte az Állami Vagyonügynökség igazgatója és a Fotex Rt. vezére volt. Az új vezérigazgató megkezdte az értékesítést, tovább karcsúsította a létszámot, és megfogta a bevételeket. A bartermegállapodásokat átmenetileg leállították. Bár ekkoriban a médiapiacon az értékesítési eredmények igen jók voltak, a szoftverfejlesztés nem hozta meg a kívánt eredményt, és 2002 elejére akut csődhelyzet állt elő, a korábban kiszervezett céget januárban eladták. Tovább keresték a vevőket, de 2002. februárban sem volt még ajánlat. Csepi Lajos otthagyta az Indexet.

Kinn a gödörből

Végül a Wallis Rt. 2002 márciusában jelent meg „megmentő lovagként”, amely 170 millió Ft-os tőkeemelésével és az Intel részesedének megvásárlásával 31%-os részesedést szerzett az indexben.

Átköltöztek a Wallis-ingatlanba. Egy darabig még ismét Kőrösi irányította a céget, majd Mucsi György vette át a vezérigazgatói széket. Ekkor a cég árbevétele (barterrel együtt) valamivel több mint 300 millió forint volt, a könyv szerinti veszteség pedig 235 millió forint. Év végéig tőkeinjekciót kaptak, majd ismét lenullázódtak.

2002 februárjában hirtelen átbillent a mérleg nullszaldóba, majd tavasztól működési nyereséget is produkáltak. 2002 nyarán ismét dizájn-váltást eszközöltek. 2003 tavaszára a látogatottság jelentősen megnövekedett, az év első negyedévében például 39%-kal, az egyedi látogatók száma százezer, a napi oldalletöltéseké pedig hárommillió körül járt. A médiaértékesítési bevételek tovább növekedtek, miközben a költségek lefaragása is, mindezt előbb pozitív cash-flow, majd pozitív eredmény követte. Míg az index 2002-ben „kizárólag reklámbevételekből generált forgalma kicsivel több mint 300 millió forint volt, addig a cég 2003-as üzleti terve 465 millió forint árbevételt irányoz elő, nullszaldós működés mellett. Az első félév tükrében a bevételi terveket 10-15%-kal teljesíti túl a portál.” Mindez azonban együtt járt a vállalkozói szellem csökkenésével is, hisz „két éve ennél többet tudtunk kísérletezni” – jegyzi meg Gerényi Gábor, az Index fejlesztési igazgatója. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a lap ismét sínen van.

Napjainkban

Az Index.hu Zrt. mai logója (Lenhardt Tamás munkája)

2003-ban a lapnak 200 ezer volt a napi látogatottsága, ebből ötvenezer a fórumlátogató a Medián technikai mérése szerint.[4] 130 ezer a Szonda Ipsos reprezentatív megkérdezések alapján. Egyedüli tulajdonosa a Wallis ebben az évben. 2003-ban 80 millió, 2004-ben 170 millió nyereséget realizáltak, de mérleg szerint vannak még veszteségek a korábbi felhalmozott adósságok miatt.

Az alapító csapatból Kiss Bori (Moon) és Gerényi Gábor dolgozik még a lapnál.

Az index szerkesztői a magyar tartalomszolgáltatási piac egyik legrégebbi szereplőinek számítanak. Az olvasottság folyamatos növekedésének eredményeképpen az oldalletöltések száma 2003 májusában 1,2 millió volt – ez alapján az Index az Origo mögött a második leglátogatottabb oldal volt abban a hónapban –, amely a 100 ezer egyéni látogató 230 ezer látogatásából jött létre.

Az Index népszerűségét az elnyert díjak is mutatják: a honlap minden évben díjazott volt a VOLTfolió kulturális médiadíj-pályázat valamely kategóriájában.

2005-ben ismét megváltozott a tulajdonosi szerkezet: a vállalatot Nobilis Kristóf és érdekeltsége, a Sydinvest Kft.-2007 januárjától Közép Európai Média és Kiadó Szolgáltató Zrt.- vette át 100%-os tulajdonhányaddal. Vaszily Miklós, a portfolio.hu korábbi igazgatója került a vezérigazgatói székbe.

Budapest, Klapka utca 1-3., az Index egykori szerkesztősége

Nobilis üzletpolitikájában hosszútávú tervek szerepelnek, nagyarányú fejlesztésekre ösztönzi a cég vezetőit. A lapot naponta 400 ezernél is több olvasó látogatja, ebből hatvanezer a fórumlátogatók létszáma. A tavalyi bevétel közel 1 milliárd forint volt, az internetes reklámpiac 25%-át birtokolják. A nyereségük a bevételük közel egyharmada. A cégforma 2006 második félévétől zártkörű részvénytársaság (Index.hu Zrt.).

2007 januárjában a lapnak kb. 350 ezer a napi egyedi látogatottsága a Medián technikai mérése szerint.[4]

Az index 2007. július 22–23-án teljesen új arculatot kapott.

2011. szeptember 30-án Uj Péter főszerkesztő távozik a szerkesztőségé éléről. Uj Péter 1999-ben az Index egyik alapítója volt, a második évtől vezette a portált. [5]





Az Index irányelve

Az Index elsősorban hírmagazin, vagyis elengedhetetlenül fontosnak tartja, hogy beszámoljon a napi hírekről. Azonban (az egészen tág értelemben vett) szórakoztatást is feladatának véli, amihez szintén számos lehetőséget biztosít, persze mindezt úgy, hogy előtte az olvasó megkapja a hírfolyamot, amit igényel. Így a „nem lehet az egyik a másik nélkül” koncepciója érvényesül. Emellett a független újságírás a céljuk, vagyis a politikai állásfoglalás helyett a hírek objektív visszaadására törekszenek. A blogok, „vagyis egy folyamatosan frissülő, szubjektív tartalmú, valamilyen téma köré szerveződő weboldal” (Weblog), megjelenésében, elterjedésében és térhódításában látja az Index a jövőt, vagyis azt, hogy az információt előbb utóbb a bloggerek, vagyis a blogok készítői fogják szolgáltatni, akiket nehéz lesz majd megkülönböztetni a hivatásos újságíróktól. Az embereknek azonban meglesz a lehetőségük arra, hogy kiválaszthassák a számukra hiteles forrást. Az Indexnek az a célja, hogy felszívja ezen bloggerek javát, és helyet biztosítson számukra a megjelenéshez.

Az Index formai átalakulása

Az Index 2007. július 22–23-án teljesen új arculatot kapott. Tartalmilag nézve 3 fő változás történt az Index külsejében. A címlapon újonnan kialakult 3 (egyforma nagyságú) hasábos tagolás eredményeként a jobb oldaliban a blogok kaptak helyet. Kezdetben ennek a tartománynak is fehér háttere volt, később azonban szürkét kapott, így jelezve a blogszféra felé való nyitás fontosságát. A webblogok előtérbe kerülésének másik magyarázata pedig az, hogy az Index cégcsoportjában van egy blogszolgáltató csoport is. A szerkesztők szerint színvonalasnak vagy érdekesnek talált webnaplók jelennek itt meg (akár politikai témákban is sokkal szélesebb teret biztosítva így a vélemény kinyilvánítására), amely nagy megtiszteltetés a bloggerek számára. A blog számos változata megtalálható az Indexnél:

  • (szorosabban vagy lazábban) Indexes blogok
  • weblogok, melyek teljesen az Index részei; nem is lehet látni őket, címlapon sincsenek jelezve
  • egyes rovatok hírei már blogokban vannak leközölve, melyeket az Index munkatársai készítenek és fejlesztenek
  • hobbi blogok
  • Indextől teljesen független emberek blogjai (Pl.: bűvösszakács), amelyek érvényesülésére az Index egyre nagyobb hangsúlyt fektet
Az Index.hu régi arca
Az Index.hu új arca

Másrészt a másik két hasábban, vagyis „az igazi Indexben” (Tevan 2007) több cikk megjelenítésére törekedtek. Ez a változtatás sokáig vitatott téma volt abból a meggondolásból, hogy a több cikk nem vonz több látogatót, illetve mert nem akarták az olvasók által közkedvelt témákat levenni az oldalról, de később mégis ez az elképzelés valósult meg. Végül pedig változtattak a fényképek számán, hiszen korábban csak a vezető anyagnál voltak megtalálhatóak, most pedig több helyen is fellelhetőek egyes írások kiegészítőjeként. Ezzel azt érték el, hogy nemcsak a vezércikk, hanem más publikációk is hangsúlyt kaptak, kapnak. Kinézetében is átalakuláson ment keresztül, hiszen mind a színvilága mind pedig a betűtípusa megváltozott.

A cikkek tematikája, sajátságai

Szerkesztői csoport az Index irodájában

Az Index olyan internetes újság megvalósítására törekszik, amely megpróbál minél szélesebb körben publikálni, így például az egyes blogokban nem csak a TV-ről lehet olvasni, hanem külön egyes műfajokról, akár a sorozatokról is. A híreket legnagyobb százalékban hírügynökségektől veszik át, és sok esetben bármiféle módosítás nélkül le is közlik.

A több, mint 70 fős szerkesztőgárda igazi közösségként működik, inkább egy civil szervezetként fogható fel, annak minden előnyével és hátrányával. Az ötleteiket megosztják egymással, amiből bárki szabadon meríthet ihletet az írásához. Az Index sokszor vállalja őszinte véleményét egy-egy írásában, vagy éppen vállalkozik különböző (lehetetlennek tűnő) feladatokra. Az egyik ilyen kiemelt vállalkozás például az egyik kolléga minimálbérből való megélésének próbája volt.

Az Index egyedisége

Ujsagok.jpg

Ha a Startlapot, az Origót és az Indexet a látogatók száma és a web használatának intenzitása alapján összehasonlítjuk, az Index a harmadik, illetve a második pozíciót foglalja el. A profil szempontjából azonban aligha nevezhetnénk a három lapot egymás konkurensének, ugyanis ők az Indexszel ellentétben nem az újságírókkal való hírgyártással vagy egyáltalán hírgyártással akarják a „user”-eket megtartani és/vagy a „page impression”-t növelni.

Látogató- és oldalletöltés-értékek változása 2003 óta – átlagok, január első hete[6]

2003 2004 2005 2006 2007
teljes WebAudit látogató 408 104 784 287 1 118 474 1 716 298 2 635 460
PI 18 867 308 35 258 906 54 903 099 109 597 168 197 658 051
origo látogató 199 493 444 327 595 020 836 383 1 197 679
PI 4 758 434 11 770 889 16 915 085 30 212 611 36 309 521
Startlap látogató 129 083 287 631 436 579 646 814 857 917
PI 1 004 759 2 185 638 3 924 394 7 363 692 9 753 475
Index látogató 100 159 193 296 290 079 399 421 509 434
PI 2 521 287 4 111 232 6 456 010 9 789 550 14 674 190

Ha mégis összevetjük őket, arra a következtetésre juthatunk, hogy az Index stílusban még mindig felvállal olyasmiket, ami egy réteglapnak a jellemzője, nem pedig olyan „mainstreamnek”, ahol valójában mindig az a cél, hogy „lekerekítsék”, minden réteg számára befogadhatóvá tegyék a tartalmakat. Az Index nagyon gyakran szókimondó (esetenként a trágárság határát is átlépve), így elsősorban azokat célozza meg, akik ezt elfogadják. Természetesen, mint a legnagyobb internetes újság, mindenkit szeretnének megnyerni. A szókimondás ellenére (vagy épp amiatt) az Index népszerűsége évről évre feljebb ível.

Az Index portál-csoport látogatottsági statisztikája 2005–2007 között:

INDEX 2005 2006 2007
Oldalletöltés Egyedi látogató Oldalletöltés Egyedi látogató Oldalletöltés Egyedi látogató
1. negyedév 6 166 000 270 000 10 210 000 387 000 15 890 000 532 000
2. negyedév 7 197 000 293 000 12 121 000 396 000 15 992 000 549 000
3. negyedév 7 892 000 301 500 12 707 000 389 500 16 524 000 550 000
4. negyedév 8 395 000 336 000 13 700 000 467 500

Forrás: Medián Webaudit 2005–2007. Az adatok a munka- és szabadnapok átlagát figyelembe véve napi forgalmi számokat jelentenek, havi átlagban az Indexről.



Az egyediség abban is megmutatkozik, hogy nem követ, nem másol és nem használ mintaként semmiféle külföldi mintát sem megjelenésben, sem a tartalomszolgáltatás tekintetében.

Mellékletei és általa hivatkozott más webes kiadványok

  • TotalCar – Autós mellékleteként 2000-ben indult. Az autós szakma a TotalCart kezdetben nehezen fogadta be, mert ott az elejétől fogva nem volt PR cikk, ami megnehezítette nemcsak a tesztautók megszerzését, de a forgalmazókkal való jó viszony kiépítését is. Ennek a TotalCar indulásánál komoly kockázata is volt, de végül befutott, „egyszer csak mindenki tudott róla, hogy van egy ilyen kis köcsög autóslap, amelyik hajlandó akár rosszat is írni” idézte fel a történteket Bazsó Gábor, a TotalCar ügyvezetője. Bazsó és Winkler Róbert szerkesztő irányítják a magazint. A TotalCar sikertörténet, amely kiváló példa arra, hogy egy interneten indított projekt hogyan hódít meg még másik négy médiát (ma már rádiósműsora, nyomtatott újságja és könyve van, tévéműsora egy nagyobb átalakítás után 2007 decemberében befejezte működését).
  • Velvet2002 szeptemberében indult a Velvet női oldal Papp Bojána vezetésével, mely később klasszikus bulvárkiadvánnyá alakult. Jelenleg Zappe Gábor látja el a főszerkesztői feladatokat. A Velvet alapvetően nem saját tartalomra épül, éppen ezért nagyon kis szerkesztőséggel működik. Elsősorban azokat célozza meg, akiket az index nem tud megragadni. Működése enyhén nyereséges.
  • Pufajkás Turul – A választási hisztéria szülte, kizárólag a politikával illetve a politikai vonatkozású eseményekkel foglalkozó humoros, de azért mindig valós eseményeket tartalmazó melléklet.
  • Tékozló Homár – Az egyik legismertebb magyar blog, ami 2005 áprilisában indult. Napi 30 ezer olvasottságot ér el Szily László és Rádi Gábor blogjegyzeteivel. Amerikában ennek mintájára indult el 2005 őszén Nick Denton vállalkozó Consumerist című fogyasztói blognaplója.
  • Moszkvai Őrkutya – A Magyar Vizsla paródiájaként jelentették meg ezen kiadványukat.
  • A 2005. decemberi Gyurcsány-melléklet Gyurcsány miniszterelnök médiakampányát figurázza ki.
  • Népítélet – A Totalcar belső mellékleteként jelent meg, ahol az autósok megírhatják használatukban lévő járműveikről aktuális problémáikat és örömeiket.
  • Celebhatározó – A Velvet magazin kiadványaként indult, ahol a magyar hírességek személyi adatbázisa található, akiket az olvasók rokonszenvindexszel értékelhetnek.
  • Webisztán – Az index hivatalos webkettes blogja Barczi Imre és Szabo Gergő szerkesztésében. Első online tudósítására 2006. május 29-én került sor Magyarország első Web 2.0 konferenciáján.
  • comment.com – Médiamegmondó blog.
  • Cinematrix – mozimagazin.
  • Sógorom, a zugügyvéd – Jogi esetekkel, a rendőrséggel foglalkozó blog.
  • Hoaxkábel – Városi legendák, és lánc-emailek leleplezése.
  • Cukiság – minden, ami cuki.
  • Közveszélyes munkakerülő – az Index.hu flash-játék blogja
  • Sport Géza - az index.hu sportrovatának kiszervezése új domain alá
  • Lángoló Gitárok – Az Index zeneblogja: www.langologitarok.hu

Kritikák

  • A portál olykor helyt ad többek által ízléstelennek érzett, istenkáromló és megbotránkoztató cikkeknek (közfelháborodást keltett például Tóta W. Árpádnak II. János Pál haláláról írt, Game over… c. cikke,[7] amely ellen az MDF közleményben tiltakozott,[8] és magánszemélyek és újságírók is felszólaltak[9]).
  • Gyakori kritika éri az egyes szerkesztők profán fogalmazásmódja miatt is, a szitokszavak és káromkodások jelenléte (és gyakori előfordulása) miatt.2007 áprilisából[forrás?]
  • 2004 áprilisában, az EU-választási kampányban az Index újságírója bejutott az MSZP kampánycsapatának zártkörű értekezletére, és újságcikkben számolt be az ott elhangzottakról, közte Tóbiás József pártigazgató azon kijelentéséről, hogy nem érdeklik az etikai és a választási kódexek.[10] Miközben a kijelentés kisebb politikai vihart kavart, Kovács László pártelnök a sajtóetikával ellentétesnek minősítette az Index eljárását, és Halák László, a MÚOSZ etikai bizottságának elnöke is etikátlannak nevezte.[11] Az Index főszerkesztője glosszájában éles hangon utasította vissza a vádakat, és Halákot Kovács kesztyűbábjának titulálta.[12]
  • Az oldal 2007 májusában összetűzésbe keveredett a Hír TV-vel, amikor az Indexen az „MSZP Élőlánc” elnevezésű, antifasiszta jellegű tüntetésről tudósító cikkhez tartozó képgalériában az egyik képen egy "PRESS" ("sajtó") feliratú esőkabátot viselő Hír TV-s operatőrről készített képen a feliratból csak az utolsó két betű (SS) látszott. A hírtelevízió szándékos manipulációval vádolta meg a hírportált, amit az visszautasított, viszontglosszájában – az eredeti fotó letölthető változatát is belinkelve – a Hír TV szándékos lejáratókampányának nevezte az esetet, mondván azt sem tudták, ki van a képen, illetve fel sem tűnt nekik a dolog másnap reggelig, mikor a Magyar Nemzet munkatársa megkereste őket a témával kapcsolatban.[13] A május 16-17-én megrendezett tihanyi médiakonferencián a két hírszolgáltató munkatársai az esettel kapcsolatban éles szóváltásba keveredtek.[14][15]
Az ezen és egyéb ügyek miatt az Index által a Hír TV és a Magyar Nemzet ellen indított helyreigazítási perben a Fővárosi Bíróság elsőfokú (nem jogerős) ítéletében egyebek mellett megállapította, hogy az alperesek valótlanul híresztelték, hogy az Index manipulálta azt a május 10-én megjelent fotót, melyen a Hír tévé operatőrének széldzsekijén a PRESS feliratból csak az SS betűk látszottak.[16]
  • A cikkek helyesírása a nyomtatott médiánál több kívánnivalót hagy maga után; ezt az olvasók megjegyzései is gyakran szóba hozzák.

Jegyzetek

  1. Alexa forgalmi statisztikák
  2. Mancs: iNteRNeTTo-Index story
  3. A kockázati tőkések megnyeréséhez általában egy nagyobb ötlet, globális méretűre kiterjeszthető projekt vagy nagy növekedési szint szükséges. Emellett fontos még, hogy a menedzsment hiteles legyen és megbízzanak benne. A tőkeinjekció alsó határa 1 millió dollár, vannak ugyanis bizonyos fix költségek az invesztíció során. Ilyen például az audit, a célvállalat átvilágítása, ami akár 6 hónapot is igénybe vehet. A tőzsdei bevezetésnél hasonló kritériumoknak kell megfelelni, az ily módon megszerezhető tőke nagyon változó. Általában azt mondják, hogy egy vállalatnak akkor érdemes tőzsdére menni, ha piaci kapitalizációja eléri a 10-20 millió dollárt.
  4. ^ 4,0 4,1 http://www.webaudit.hu/index.php?content=12
  5. Péter távozik az Indextől
  6. http://www.median.hu/object.9a316f77-418f-428d-985f-99e9551f5de7.ivy
  7. Tóta W.: Game over, JP2
  8. Csáky András (MDF): [1]; idézzük: Még négy óra sem telt el, hogy bejelentették Őszentsége halálát, az írás már a világhálóra került. Tudatos – előre elkészített – provokációról van szó, mellyel a minden embert megillető kegyeleti jogot sértette meg a szerző és a nyilvánosságot biztosító hír-portál. A cikk nem csupán az elhunyt emlékét, hanem a hívők – keresztény és más felekezethez tartozók – emberi méltóságát is bántja. A Magyar Demokrata Fórum, tagjai és a hívők nevében tiltakozik az írás ellen.
  9. Pápaffy Endre (Erdélyi Napló): [2], idézzük: A magyar szélső-liberális tábor, melynek képviselői a kilencvenes évek elején Cápának csúfolták a pápát, ezúttal sem tagadta meg magát. A különbség legfeljebb az, hogy 1991-ben a Magyar Narancs (e lapban titulálták később a Szent Jobbot tetemcafatnak és a Szent Koronát tökfödőnek), mely az emlékezetes „Cápa-számot” kiadta, benne Eörsi István gúnyversével, periferikus alternatív lap volt, míg most Tóta W. Árpád blaszfém szövege a leglátogatottabb magyar honlapon, az Indexen jelent meg.
  10. Háborút indít az MSZP, Index, 2004. április 9.
  11. Kovács és a MÚOSZ szerint etikátlan az inkognitó, Index, 2004. április 9.
  12. Uj Péter: Hazudik az Index, Index, 2004. április 10.
  13. Egy aljas manipulációról
  14. "PRESS" helyett "SS" – Az Index tagadja, hogy manipulált volna
  15. SS-ügy: elviharzott az Index publicistája a Hír TV kérdései elől
  16. Első fokon pert nyert az Index a Hírtévé és a Magyar Nemzet ellen

Források

Külső hivatkozások