Népszabadság

A hu-Rightpedia wikiből
Népszabadság
Adatok
Típusnapilap
Formátum280×416 mm

Alapítva1956
Ár120 Ft
TulajdonosRingier AG (70,4%)
Szabad Sajtó Alapítvány (27,5%)
Szerkesztőségi tagok (1,8%)
KiadóNépszabadság Zrt.
FőszerkesztőVörös T. Károly
Példányszám85 064[1]
Nyelvmagyar
Politikai kötődésMSZP
Székhely1034 Budapest, Bécsi út 122-124.

ISSN0133-1752
Weboldal

A Népszabadság Magyarország legnagyobb példányszámú baloldali beálítottságú politikai napilapja volt 2016. októberi felfüggesztéséig.[2] Budapesti és országos kiadásban jelent meg a hét hat napján, váltakozva más-más mutációs regionális oldalakkal. Színes, tematikus mellékletei is voltak.[3] Az újság a rendszerváltásig a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) központi lapjaként működött. Az Magyar Szocialista Párthoz (MSZP) kötődő Szabad Sajtó Alapítvány révén 2015-ig jelentős befolyása volt a pártnak a lapban. A Népszabadság Magyarország egyik nagy (2011-ig a legnagyobb)[4] példányszámú politikai napilapja. Budapesti és országos kiadásban jelenik meg a hét hat napján, váltakozva más-más mutációs regionális oldalakkal. Színes, tematikus mellékletei is vannak.[3] Az újság a rendszerváltásig a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) központi lapjaként működött. A Magyar Szocialista Párthoz (MSZP) kötődő Szabad Sajtó Alapítvány révén 2015-ig jelentős befolyása volt a pártnak a lapban.

A lapot a Mediaworks Hungary Zrt. vásárolta meg. 2016. október elején a Mediaworks bejelentette, hogy felfüggeszti a lap kiadását.[5], tekintve hogy a példányszám, mely a bolsevizmus alatt 700.000 volt, 100.000 alá esett, a megvásárolt példányok száma 40.000 alá, és az online változat iránt is egyre csökken az amúgy is szerény érdeklődés. Az Origo 2016. október 8-án közölte, hogy "Egy időben két helyszínre is tüntetést hirdettek azok, akik elfogadhatatlannak tartják, hogy felfüggesztették a Népszabadság megjelenését. A Tüntetés a sajtószabadságért Facebook-csoport a Kossuth térre hívta az embereket, az MSZP pedig a kiadó székházához, a Corvin negyedbe."[6][7]

A nol.hu

A Népszabadság online lapja.

2016. október 8-tól a Népszabadság online lapján, a nol. hu-n kizárólag a Mediaworks sajtóközleménye olvasható magyar és angol nyelven.[8] Ebben a felfüggesztést elsősorban a lap veszteségeivel indokolják. A lap veszteségeiről szóló állítást még aznap az Index kétségbe vonta.[9]

A nol.hu eddigi cikkeinek fejlécei ettől kezdve a k-monitor.hu adatbázisban olvashatók,[10] a cikkek tartalma továbbra is elérhetetlen. Ezáltal a lap már megjelent online kiadásaira mutató hivatkozások, forrásmegjelölések által mutatott múltbéli cikkek tartalma visszamenőlegesen vált elérhetetlenné. A korábbi állapotok csak a webarchívumban érhetők el.[11]

A Népszabadság története

A Népszabadság 1956. november 18-iki számának címlapja

Első évfolyamának 1. száma az MSZMP kiadásában, a korábbi Szabad Nép folytatásaként jelent meg 1956. november 2-án.[3]

További történet

  • 1956. november 24-én sztrájkolt a Népszabadság szerkesztősége. (ZBSZ p. 230)
  • 1957. január 1-jétől a Hírlapkiadó Vállalat adta ki.
  • 1958. feb. 1-jétől átvette a Szabad Nép évfolyamszámozását (a 16. évfolyamra változott).
  • 1989. október 7-ig az MSZMP központi napilapja.
  • 1989. október 8-tól 1994-ig fejlécén ez áll: "szocialista napilap". Ekkortól jelenik meg külön az MSZMP saját pártlapja, A Szabadság, mely a korábbi Népszabadság eszmeiségét viszi tovább.
  • 1990. szeptember 1-jétől a Népszabadság Rt. adja ki. Fő tulajdonosa a Bertelsmann AG., a lap konszern sajtókiadásáért felelős csoportjához (Gruner & Jahr AG) tartozik.
  • 1994. május 31-től országos napilap.
  • 1994-től CD-ROM, 1996-tól CD multimédia formában is olvasható.
  • 1996-tól elérhető az Interneten.
  • 2003-től A lap fő tulajdonosa a Ringier csoport.
  • 2004-től többlépcsős layout váltás, először csak részben színes.
  • 2006. január 4-től az egész lap színes. (Vörös T. Károly, 2007.)[3]

Felfüggesztése

Tiltakozó gyűlés a lap megszüntetése miatt a szerkesztőség épületénél
A dolgozók kizárása miatti demonstráció a lap szerkesztőségénél
Murányi András főszerkesztő telefonon tárgyal a tulajdonosokkal

A Mediaworks 2016. október 8-án reggel váratlanul, a dolgozók és a főszerkesztő előzetes tájékoztatása nélkül megszüntette az újság nyomtatott és internetes kiadását egyaránt.[12] A web archivumban az utolsó fennmaradt online oldal a 2016.10.06 16:23 másodperces állapotot teszi elérhetővé.[13] A kiadó szerint a lap 2007 óta több mint 5 milliárd forint veszteséget termelt. Az érvényes hirdetési szerződések ellenére azonnali hatállyal elzárták a hozzáférést a lap internetes archívumához is, ami pedig folyamatosan jelentős reklámbevételt generált, gyakorlatilag költség nélkül.[14] A lap azonnali hatályú felfüggesztését a gyakorlatban végrehajtó Katona Viktor, a Mediaworks Zrt. eddigi pénzügyi és operatív igazgatója, megbízott vezérigazgató egészségügyi okok miatt október 10-én, kinevezése után három nappal kérte munkaviszonya megszüntetését. Ő lett Mediaworks Zrt. megbízott vezérigazgatója, amikor a Népszabadság elleni intézkedések előtt Rónai Balázs addigi vezérigazgató a saját kérésére távozott.[15]

A bevételek növekedése és a menedzsment költségcsökkentési intézkedései ellenére a Népszabadság esetében ez idáig sajnos nem sikerült megteremteni a pénzügyi eredményességet.
– nol.hu Sajtóközlemény - Sürgős[16]

<timeline> Colors=

 id:lightgrey value:gray(0.9)
 id:darkgrey  value:gray(0.8)
 id:sfondo    value:rgb(1,1,1)
 id:barra     value:rgb(0.6,0.7,0.8)
 id:negativ   value:rgb(0.95,0.2,0.2)
 id:pozitiv   value:rgb(0.2,0.7,0.2)

ImageSize = width:450 height:400 PlotArea = left:50 bottom:50 top:30 right:30 DateFormat = x.y Period = from:-1500 till:200 TimeAxis = orientation:vertical AlignBars = justify ScaleMajor = gridcolor:darkgrey increment:500 start:-1500 ScaleMinor = gridcolor:lightgrey increment:100 start:-1500

BackgroundColors = canvas:lightgrey BarData=

 bar:2010 text:2010
 bar:2011 text:2011
 bar:2012 text:2012
 bar:2013 text:2013
 bar:2014 text:2014
 bar:2015 text:2015
 
 

PlotData=

 color:barra width:50 align:center


 bar:2010        from: 0 till:-691  color:negativ
 bar:2011        from: 0 till:-863  color:negativ
 bar:2012        from: 0 till:-514  color:negativ
 bar:2013        from: 0 till:-1425 color:negativ
 bar:2014        from: 0 till:-482  color:negativ
 bar:2015        from: 0 till:134   color:pozitiv 

PlotData=

 bar:2010         at:-691 fontsize:M text: "-691"  shift:(+8,5)
 bar:2011         at:-863  fontsize:M text: "-863"   shift:(+8,5)
 bar:2012         at:-514  fontsize:M text: "-514"   shift:(+8,5) 
 bar:2013         at:-1425  fontsize:M text: "-1425"   shift:(+8,5)
 bar:2014         at:-482  fontsize:M text: "-482"   shift:(+8,5)
 bar:2015         at:134  fontsize:M text: "134"   shift:(+8,5)

TextData=

 fontsize:L pos:(20,380)  text: "A Népszabadság pénzügyi eredménye" 

</timeline>(Adatok forrásai: [17][18])


Kicsaltak minket a jégre, és alánk robbantották
– A Népszabadság munkatársának nyilatkozata[19]

A Népszava szerint a lap olvasói és újságírói körében általános a vélekedés, hogy a döntést maga Orbán Viktor miniszterelnök hozta meg, elsősorban az utóbbi hetekben a Népszabadságban megjelent, Rogán Antalt és Matolcsy Györgyöt érintő információk miatt. [20][21] Ez a feltételezés Hargitai Miklós, a Népszabadság újságírója szerint nem igaz.[22] A kiadó szerint átmeneti intézkedésről van szó, hivatalos közleményükben a „Népszabadság felfüggesztésével és újraindításával” kapcsolatos egyeztetés kezdeményezéséről beszélnek.[23]


Főszerkesztői

Népszabadság régen és most

Vezető publicistái

Fejezetek történetéből

1956.

“…A Népszabadság … nem bizonyítja kellő tényekkel az ellenforradalom tényét. Jóformán semmi sem került nyilvánosságra abból, hogy milyen “kiemelkedő” fasiszta személyeket tartóztattak le, hogya és hol képezték ki őket, mi volt a céljuk itthon stb stb…. Rendkívül gyenge az antiimperialista propaganda. Alig van az imperialista sajtóval, rádióval vitába szálló cikk vagy rádiókommentár. … “Igen hasznos híreket, munkástanács elnökök nyilatkozatát, pozitív kezdeményezéseit az újság beküldése ellenére félreteszi. Ezen feltétlenül változtatnunk kell. [pl]: beküldtek tudósítást olyan munkástanácsról, amely 10-12 függetlenített főt tart el, külön konyhát rendezett be a munkástanácstagok számára. És ezt sem közölték.”. (Az MSZMP Bp-i IB 1956. december 21-i feljegyzése , in: ZBSZ)

1972.

“A Népszabadság az MSZMP központi napilapja. 1956 óta jelenik meg ezzel a címmel, a Szabad Nép utódaként (Ennek évfolyamszámozását folytatja). (…) A lap nevének megváltoztatását az MSZMP Ideiglenes Központi Bizottsága 1956. december 8-án hozott határozata véglegesítette. A Népszabadság az ellenforradalom utáni konszolidáció megteremtésének jelentős tényezője lett, nagy hatással volt a közvéleményre. (…) Széles körű elterjedtségét annak is köszönheti, hogy egyesíti a pártlap és a tömeglap jellegzetes vonásait.” (Gallyas - Fülöp 1972)

2003.

2003. szeptember 15-én (hétfő) a néhai Teller Edének tulajdonított, az ellenzéket lejárató levél jelent meg a lapban. Az amúgy Fidesz-szimpatizánsként ismert tudósnak tulajdonított levél a Fideszt többek között Amerika-ellenességgel és antiszemitizmussal vádolta. A levelet valójában Zeley László újságíró (aki korábban együtt dolgozott Tellerrel) szövegezte még a tudós életében, és el akarta érni, hogy a tudós a nevét adja a levélhez, azonban ő ezt megtagadta. Később Zeley ennek ellenére mint Teller levelét publikáltatta és a hitelességét egy aláírt névjegykártyával támasztotta alá. Az ál-Teller-levél nagy botrányt kavart, Eötvös Pál, a lap akkori elnök-főszerkesztője kedd este beismerte, hogy a levél nem eredeti; szerdán pedig bocsánatot kért az olvasóktól. Ugyancsak kedd este, Eötvös beismerésével egyidőben Horn Gyula üzletemberek előtt még a következőket mondta: „Minden jel szerint Teller Ede levele hiteles, tényleg ő írta. Nem tudom, olvasták-e: mintha mi írtuk volna. Egyébként én azért is el tudom képzelni, hogy ezt ő írta, mert elég jól ismerem őt, többször találkoztunk, együtt szerepeltünk rendezvényeken, ugyanez a stílusa volt akkor is.”[24] A MÚOSZ Etikai Bizottsága Halász János Fidesz-szóvivő beadványa nyomán etikai eljárást indított, és „szigorú megrovás etikai büntetésben” részesítette Eötvös Pált (Eötvöst mindezek ellenére 2004 februárjában a MÚOSZ elnökének válaszották).[25][26][27][28]

Terjesztése 1956-ban

“a Népszabadságot már reggel 9 órakor nem lehet kapni az utcán. Még nagyobb panasz az üzemekben, az üzemi dolgozók egyszerűen nem jutnak hozzá. Nagyon kérik, hogy a legsürgősebben meg kell oldani az előfizetési rendszert”. “Súlyos hibák, mulasztások és szabotálások történtek a lapok és egyéb kiadványok szállítása és terjesztése terén. Különösen sok visszaélés történt a Népszabadság szállítás és terjesztése körül. Több vidéki postahivatal a lapokat és kiadványokat nem továbbította, vagy nem az illetékes helyre szállította. (...) Az elmúlt hetekben például Dorog háromszor (...) kapott Népszabadságot. (...) Az elmúlt hetekben (1956. december) is voltak olyan községek, tanyák, főleg az Alföldön, ahol nem tudták, hogy milyen kormány van hatalmon. (...) A párt lapját és kiadványait hosszú ideig a párt gépkocsijaival fegyveres kísérettel továbbítottuk a megyei székhelyekre. A lapok továbbítását (...) akadályozta és gátolta a postahivatalok sztrájkja és egyéb felelőtlen elemek szabotálása." (1956. december 17. MSZMP IKB, in: ZBSZ.)

A lap jellemzői

Népszabadság az utcán

Fontosabb rovatai 2008-ban

Népszabadság a könyvtárban

Fontosabb mellékletei 2008-ban

  • Arcok (minden hétköznap)
  • Hétvége (szombat)
  • Karrier (kedd és csütörtök)
  • Lakástrend
  • Lakáskulcs (péntek)
  • Utazás (hétfő)
  • Kerékvilág (szerda)
  • Európai Unió (hétfő)
  • Programajánló (péntek)
  • Könyvszemle
  • The New York Times (szombat)
  • Média (péntek)
  • Tudomány (kedd)
  • Technika (csütörtök)
  • Infovilág (hétfő)
  • Egészség (kedd és szombat)
  • Zöld oldal (kedd)
  • TV magazin (péntek)

Szerkezete

Az LXVI. évfolyam 29. számával kezdve az áttekinthetőség, érthetőség kedvéért a Népszabadság hétköznaponként két laptagban, 22-24 oldalon jelenik meg. A 16 oldalas első laptagban a belpolitika, a külpolitika, a kultúra hírei, kommentárjai, a Fórum rovat véleményírásai és az érdekeségek Mozaik rovata olvasható, és a hagyományosan az utolsó oldalon szereplő Sport rovat zárja. A második 6-8 oldalas laptag többnyire gazdasági orientációjú írásokat tartalmaz, valamint helyt kapnak benne a tematikus mellékletoldalak is (Karrier, Kerékvilág, Infovilág-Innováció, Technika). Ezen rész utolsó oldalán egy-egy figyelemre méltó, a hírvilágból is kiemelkedő személyiség portréja olvasható. A szombati lapszám továbbra is változatlan szerkesztésű és oldalszámú, tehát az alaplap 20, a Hétvége melléklet pedig 12 oldalas.

Példányszáma

  • 1956: 598 ezer (1956. december 17. MSZMP IKB, in: ZBSZ)
  • 1971: 730 ezer hétköznap, 810 ezer vasárnap. (Gallyas - Fülöp 1972)
  • 1994: 300 ezer körül
  • 2002: 200 ezer körül
  • 2009: 90 ezer körül
  • 2011: 67 ezer körül[29]

Terjesztés

  • Kiadó: Népszabadság ZRt.
  • Cím: 1034 Budapest, Bécsi út 122-124.
  • Megjelenési gyakoriság: naponta hétfőtől szombatig
  • Megjelenések száma évente: 304
  • Oldalak száma: 22-24

A Népszabadság bevezette

  • „Az étterem kritikákat (Wittman fiúk),
  • a rendszeres havi könyvmellékletet,
  • a minden nap megjelenő művészetkritikát, például zene-vagy irodalomkritika,
  • a hétvégi mellékletet.”

A szerkesztőség

  • 1972-ben 8 állandó külföldi és 7 vidéki városban volt állandó tudósítója. (Gallyas-Fülöp 1972)
  • 2007-ben összesen 137 főből áll. (Vörös T. Károly, 2007)
  • Főszerkesztő: Vörös T. Károly
  • Főszerkesztő-helyettesek: Horváth Gábor, Krajczár Gyula, Tamás Ervin
  • Lapszerkesztők: Ferencz Gábor, Friss Róbert, Gergely Márton, Soós Kálmán, Angyal Gábor
  • Magyarország szekció: Nagy N. Péter
  • Gazdasági szekció: Tóth Levente
  • Művészeti vezető: Lovasi Eszter
  • Képszerkesztő: Fejér Gábor
  • Fotó: Szabó Barnabás
  • Fórum és levelezés: Révész Sándor
  • Hazai tudósítások: Falus Gábor
  • Hír és információ: Tóth Ákos
  • Kultúra: N. Kósa Judit
  • Külföld/Világ: Inotai Edit
  • Online: Sós B. Péter
  • Prepress: Söptei Zsuzsa
  • Sport: Jakab József
  • Lapigazgató: Karcagi László
  • Hirdetésszervező: Karikás Tibor

Vélemények a vitalapon olvashatók!

Idézetek

  • „…és mondd meg Kedves Népszabadság, milyen egy ilyen sajtószabadság? Mondd meg Kedves Népszabadság, hány hírre jut egy igazság?” (Voga–Turnovszky-duó: Népszabadság, 1980-as évek; klip: YouTube; dalszöveg: zeneszöveg.hu)
  • „A Népszabadság … értékorientációját tekintve baloldali-liberális, a nemzet mint kulturális közösség mellett elkötelezett, pártoktól független referencialap.” (Vörös T. Károly főszerkesztő, 2007)

Jegyzetek

  1. MATESZ Publikus adatok, gyorsjelentés, 2009; 2010 I. negyedév 81 289 összesen terjesztett; 2010 II. negyedév 75 611 összesen terjesztett
  2. https://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/politikai_lapok_nepszabadsag_peldanyszam_matesz
  3. ^ 3,0 3,1 3,2 3,3 Magyar nagylexikon XIII. (Mer–Nyk). Főszerk. Bárány Lászlóné. Budapest: Magyar Nagylexikon. 2001, 723. o. ISBN 963-9257-09-5
  4. A Kisalföld lenyomta példányszámban a NépszabadságotHírszerző, 2011. május 25.
  5. http://hvg.hu/itthon/20161008_Felfuggesztik_a_Nepszabadsag_kiadasat
  6. http://www.origo.hu/itthon/20161008-tuntetes-a-nepszabadsag-miatt.html
  7. http://24.hu/kozelet/2016/10/08/tuntetnek-a-nepszabadsag-mellett-a-kossuth-teren/
  8. http://nol.hu/
  9. http://index.hu/belfold/2016/10/08/miert_kellett_kinyirni_a_nepszabadsagot?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_media_201610
  10. http://k-monitor.hu/adatbazis/cimkek/nol?gclid=CjwKEAjw-Oy_BRDg4Iqok57a4kcSJADsuDK1H6wou709psnhkG4Z8CvH_YJiEZrzA9QrITn0kKNK6BoCfQXw_wcB
  11. Internet Archive Wayback Machine – https://nol.hu. web.archive.org. (Hozzáférés: 2016. október 10.)
  12. http://nepszava.hu/cikk/1108254-orban-dontott-a-felfuggesztesrol-tuntetesek-a-nepszabadsagert
  13. https://web.archive.org/web/20161006162329/http://nol.hu/ nol.hu 2016.10.06 16:23:29], web.archive.org
  14. Hargitai Miklós újságíró, érdekképviseleti megbízott az ATV-ben (05:20)
  15. http://nepszava.hu/cikk/1108474-eladhatatlanna-tett-nepszabadsag---lemondott-a-kiado-vezerigazgatoja
  16. nol.hu 2016.10.08 08:50:04, web.archive.org
  17. A pártalapítvány esete a kiürített kiadóval: a Népszabadság nehéz napjai - atlatszo.hu, 2015. szeptember 28.
  18. Nyereséges volt a Népszabadság, media.mandiner.hu
  19. Népszabadság: Kicsaltak minket a jégre, és alánk robbantottak, index.hu
  20. http://nepszava.hu/cikk/1108254-felfuggesztik-a-nepszabadsag-kiadasat.
  21. http://444.hu/2016/10/08/rogan-helikopterezeserol-es-a-matolcsy-vajda-zita-kapcsolat-ujabb-reszleteirol-irnak-az-utolso-nepszabadsagban
  22. Hargitai Miklós újságíró, érdekképviseleti megbízott az ATV-ben (07:13)
  23. http://mediaworks.hu/hu/article/mediaworks-es-nepszabadsag-kozos-sajtokozlemenye A Mediaworks és a Népszabadság közös sajtóközleménye
  24. MNO Magyar Nemzet Online - Horn: Mintha mi írtuk volna (2003. szeptember 18.)
  25. origo - Teller-levél: elnézést kért a Népszabadság (2003. szeptember 17.)
  26. ma.hu - MÚOSZ: kegyeletsértően járt el a Népszabadság a Teller-levél kapcsán (2003. október 28.)
  27. HírTV - A Népszabadság főszerkesztője tudomásul veszi a szigorú megrovást (2003. október 29.)
  28. HírTV - Eötvös Pál lett a MÚOSZ elnöke (2004. február 29.)
  29. A Kisalföld lenyomta a Népszabadságot (Index/MTI, 2011. május 25.)

Források

  • Magyar nagylexikon XIII. (Mer–Nyk). Főszerk. Bárány Lászlóné. Budapest: Magyar Nagylexikon. 2001, 723. o. ISBN 963-9257-09-5
  • Vörös T. Károly főszerkesztő (2007.): szóbeli közlés, 2007. november 2-a, kérdező Hudecz Bálint és Erdélyi Flóra
  • Képek: Hudecz Bálint, Erdélyi Flóra
  • ZBSZ (1956) Cseh Gergő Bendegúz, Krahulcsán Zsolt, Müller Rolf, Pór Edit (szerk): Zárt, Bizalmas, Számozott. I. (Osiris, 2004)
  • Gallyas Ferenc – Fülöp Géza: Mit kell tudni a világ sajtójáról? (Kossuth, 1972)

Külső hivatkozások